โ๐๐, ๐๐๐ฉ ๐๐๐ง๐ ๐๐ฃ ๐๐ . ๐๐ ๐จ๐ฃ๐๐ฅ ๐ฅ๐ง๐๐๐๐๐จ ๐ฌ๐๐ฉ ๐๐ ๐๐๐๐ค๐๐ก๐ฉ!โ
Ken je dat gevoel? Dat je op รฉรฉn lijn zit met iemand? Dat je elkaar precies aanvoelt? Dat je aan een half woord genoeg hebt? Dat je maar naar elkaar hoeft te kijken en je al blij wordt?
En het omgekeerde ken je vast ook?
โ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ข๐ญ 3๐น ๐ถ๐ช๐ต๐จ๐ฆ๐ญ๐ฆ๐จ๐ฅ, ๐ธ๐ข๐ข๐ณ๐ฐ๐ฎ ๐ฃ๐ฆ๐จ๐ณ๐ช๐ซ๐ฑ๐ต ๐ฉ๐ช๐ซ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฏ๐ฐ๐ถ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต?โ
โ๐ก๐ฐ๐ช๐ฆ๐ต๐ด ๐ฅ๐ฐ๐ฆ ๐ซ๐ฆ ๐ต๐ฐ๐ค๐ฉ ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ต?โ
โ๐๐ช๐ซ ๐ป๐ฆ๐จ๐ต ๐ท๐ฆ๐ฆ๐ญ, ๐ฎ๐ข๐ข๐ณ ๐ช๐ฌ ๐ด๐ฏ๐ข๐ฑ ๐ฆ๐ณ ๐ฏ๐ช๐ฌ๐ด ๐ท๐ข๐ฏ.โ
โ๐๐ฌ ๐ฌ๐ณ๐ช๐ซ๐จ ๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐ง๐ฅ๐ฑ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ป๐ฐ๐ฅ๐ณ๐ข ๐ช๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฎ ๐ป๐ช๐ฆ.โ
Dit soort intermenselijke reacties is de basis van mijn werk als coach. Miscommunicatie, onbegrip, onvoldoende kunnen verplaatsen in de ander, elkaar niet echt zien.
Iedereen maakt een voorstelling van de waarheid op basis van zโn eigen ervaringen, overtuigingen, verlangens en angsten. En dat is altijd maar een stukje van het geheel.
Wees de volgende keer dat je iemand spreekt eens oprecht nieuwsgierig. Blijf weg van herkenning of ergenis.
Stel eens een vraag als:
โ๐๐ข๐ต ๐ฉ๐ฐ๐ถ๐ฅ๐ต ๐ซ๐ฐ๐ถ ๐ฃ๐ฆ๐ป๐ช๐จ?โ
โ๐๐ข๐ข๐ณ๐ฅ๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ ๐ซ๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ณ๐ข๐ข๐ฌ๐ต?โ
โ๐๐ข๐ต ๐ช๐ด ๐ฆ๐ค๐ฉ๐ต ๐ฃ๐ฆ๐ญ๐ข๐ฏ๐จ๐ณ๐ช๐ซ๐ฌ?โ
โ๐๐ฐ๐ฆ ๐ฆ๐ณ๐ท๐ข๐ข๐ณ ๐ซ๐ช๐ซ ๐ฅ๐ช๐ต?โ
โ๐๐ข๐ต ๐ฃ๐ฆ๐ฅ๐ฐ๐ฆ๐ญ ๐ซ๐ฆ ๐ฑ๐ณ๐ฆ๐ค๐ช๐ฆ๐ด?โ
En ook als je denkt, dat doe ik allangโฆ.probeer het dan eens nog bewuster.
โจBij die collega die zich niet aan afspraken houdtโฆ
โจBij die patiรซnt die boos op jou isโฆ
โจBij de raad van bestuur die jouw voorstel afwijstโฆ.
โจBij die medewerker die altijd te laat komtโฆ
โจBij je leidinggevende die niet luistert naar jouw behoeftenโฆ.
โจBij een vriend die zomaar beltโฆ.
โจBij je partner die liefdevol naar je kijktโฆ.
โจBij je kind dat om jouw aandacht vraagtโฆ.
โ๐๐ค๐ ๐๐จ ๐๐๐ฉ ๐ค๐ข ๐๐ค๐ช ๐ฉ๐ ๐ฏ๐๐๐ฃ?โ